Jak obniżyć kapitał w spółce z o.o. ?

Obniżenie kapitału zakładowego w spółce z o.o. zawsze jest związane z koniecznością zmiany umowy istniejącej spółki i wymaga podjęcia uchwały przez wspólników, która powinna zostać przedstawiona w protokole sporządzonym przez notariusza.

Wspomniana uchwała musi zostać podjęta większością (co najmniej 2/3) głosów. Wyjątek od tej zasady następuje, gdy w umowie spółki przewidziane zostały bardziej radykalne wymagania. Uchwała powinna również określać kwotę o jaką kapitał zakładowy ulega zmianie. W tej kwestii należy pamiętać, że po obniżeniu, kapitał musi wynosić co najmniej 5 000 zł, a także sposób obniżenia.

Jakie są sposoby obniżania kapitału w spółce z o.o. ?

Poprzez zmniejszenie wartości każdego udziału; lub

poprzez umorzenie części udziałów.

Po podjęciu uchwały o obniżeniu kapitału zakładowego w spółce, zarząd ma obowiązek niezwłocznie ogłosić to w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Ma to na celu umożliwienie wierzycielom tej spółki wniesienia sprzeciwu w terminie trzech miesięcy (licząc od dnia ogłoszenia). Jeśli któryś z wierzycieli wnosi sprzeciw, spółka na obowiązek go zabezpieczyć.

Obniżenie kapitału w spółce z o.o. jest skuteczne dopiero w momencie wpisu do rejestru, a obowiązek zgłoszenia tej zmiany należy do zarządu, który powinien dokonać tej czynności w terminie 6 miesięcy od dnia podjęcia uchwały. Jeżeli zgłoszenie to nastąpi po upływie tego czasu, uchwała o obniżeniu kapitału, nie wywoła żadnego skutku prawnego.

Co należy dołączyć do wniosku o wpis obniżenia kapitału do KRS ?

uchwałę o obniżeniu kapitału,

dowód dokonania ogłoszenia o planowanym obniżeniu wraz z wezwaniem wierzycieli,

oświadczenie wszystkich członków zarządu o dokonaniu zabezpieczenia wierzycieli, którzy prawidłowo wnieśli sprzeciw.

 

O obniżeniu kapitału zakładowego w spółce z o.o., należy również poinformować odpowiedni Urząd Skarbowy.

 

 

2 komentarze do “Jak obniżyć kapitał w spółce z o.o. ?

  1. Czy informację o obniżeniu kapitału załączamy do zgłoszenia do KRS, czy składamy ją bezpośrednio do US, już po zarejestrowaniu? Czy wystarczy zwykłe oświadczenie na piśmie, czy jest do tego jakiś formularz?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>