Jak obniżyć kapitał w spółce z o.o. ?

Obniżenie kapitału zakładowego w spółce z o.o. zawsze jest związane z koniecznością zmiany umowy istniejącej spółki i wymaga podjęcia uchwały przez wspólników, która powinna zostać przedstawiona w protokole sporządzonym przez notariusza.

Wspomniana uchwała musi zostać podjęta większością (co najmniej 2/3) głosów. Wyjątek od tej zasady następuje, gdy w umowie spółki przewidziane zostały bardziej radykalne wymagania. Uchwała powinna również określać kwotę o jaką kapitał zakładowy ulega zmianie. W tej kwestii należy pamiętać, że po obniżeniu, kapitał musi wynosić co najmniej 5 000 zł, a także sposób obniżenia.

Jakie są sposoby obniżania kapitału w spółce z o.o. ?

Poprzez zmniejszenie wartości każdego udziału; lub

poprzez umorzenie części udziałów.

Po podjęciu uchwały o obniżeniu kapitału zakładowego w spółce, zarząd ma obowiązek niezwłocznie ogłosić to w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Ma to na celu umożliwienie wierzycielom tej spółki wniesienia sprzeciwu w terminie trzech miesięcy (licząc od dnia ogłoszenia). Jeśli któryś z wierzycieli wnosi sprzeciw, spółka na obowiązek go zabezpieczyć.

Obniżenie kapitału w spółce z o.o. jest skuteczne dopiero w momencie wpisu do rejestru, a obowiązek zgłoszenia tej zmiany należy do zarządu, który powinien dokonać tej czynności w terminie 6 miesięcy od dnia podjęcia uchwały. Jeżeli zgłoszenie to nastąpi po upływie tego czasu, uchwała o obniżeniu kapitału, nie wywoła żadnego skutku prawnego.

Co należy dołączyć do wniosku o wpis obniżenia kapitału do KRS ?

uchwałę o obniżeniu kapitału,

dowód dokonania ogłoszenia o planowanym obniżeniu wraz z wezwaniem wierzycieli,

oświadczenie wszystkich członków zarządu o dokonaniu zabezpieczenia wierzycieli, którzy prawidłowo wnieśli sprzeciw.

 

O obniżeniu kapitału zakładowego w spółce z o.o., należy również poinformować odpowiedni Urząd Skarbowy.

 

 

2 komentarze do “Jak obniżyć kapitał w spółce z o.o. ?

  1. Czy informację o obniżeniu kapitału załączamy do zgłoszenia do KRS, czy składamy ją bezpośrednio do US, już po zarejestrowaniu? Czy wystarczy zwykłe oświadczenie na piśmie, czy jest do tego jakiś formularz?

Odpowiedz na „~zedAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>